Projekt Stanowiska Konfederacji na Rzecz Reform Ustrojowych przygotowywany na II Sejmik w Krakowie w dniu 28 czerwca 2015 roku
( stan na 26 maja 2015 r.)
„Zwalczym lichwę i pogardę będziem Polakami
Dał nam przykład Sigurjonsson jak zwyciężać mamy”
Pod redakcją: .................................
Najważniejszym zadaniem Konfederacji na Rzecz Reform Ustrojowych jest uprzytomnienie Polakom, że formuła demokracji przedstawicielskiej oparta o „siłę kartki wyborczej” wyczerpała już swoje możliwości wyłaniania władzy z autentycznym mandatem społecznym. Mandat autentyczny zastąpiony został, bowiem, mandatem etatystycznym wspieranym władzą mediów i władzą pieniądza.
Polacy byli kiedyś twórcami nowoczesnego ustroju politycznego opartego o artykuły henrykowskie i pacta conventa (warunki uzgodnione). Zawetowali władzę absolutystycznego „pomazańca bożego” władzą „pierwszego wśród równych” (primus inter pares). Istotą tego politycznego wynalazku było:
-
przeniesienie ośrodka ustalającego cele i programy działania z samodzierżawnego władcy na społeczność obywateli oraz
-
rozdzielenie fazy demokratycznego ustalania celów od fazy jednoosobowego kierownictwa przy ich wykonywaniu.
Musimy powrócić do rozwiązań ustrojowych, w których to:
-
kampania wyborcza będzie zastępowała sejmy konwokacyjne, na których pracowano nad „warunkami uzgodnionymi”,
-
akt wyborczy zastąpi dawny sejmem elekcyjny
-
a prawo, na wzór artykułów henrykowskich, będzie gwarantowało wypowiedzenie władzy posłuszeństwa za niedotrzymanie kontraktów wyborczych.
Żyjemy w innych czasach niż naród szlachecki. Proces tworzenia „warunków uzgodnionych” musi być inaczej zorganizowany. Artykulacją interesów społecznych powinny zajmować się ugrupowania obywatelskie, które do wyborów stawałyby z gotowymi ofertami „produktów” politycznych, konkurując o poparcie wyborców.
Polską racją stanu jest zbudowanie ustroju politycznego gwarantującego wyłonienie spójnej programowo, kadrowo i pod względem przywództwa, ekipy zdolnej wyłonić skuteczną władzę z silnym mandatem społecznym. To się musi udać w dobie powszechnej oświaty, Internetu i zmęczenia jałowym i pozornym teatrem politycznym. Znane nam są rozwiązania i metody prowadzące ku temu celowi.
Ważne!
Za naszego życia architektura monetarna wyrosła na dziedzinę, wymagającą pilnego uregulowania jako jednej z najważniejszych umów społecznych. Bezpowrotnie skończyła się, bowiem, era pieniądza kruszcowego. Został on zastąpiony pieniądzem fiducjarnym (opartym o zaufanie). Odzyskanie suwerenności nad emisją własnej waluty jest w chwili obecnej najważniejszym frontem walki o odzyskanie suwerenności politycznej i gospodarczej. Budzenie zatem nowoczesnej świadomości monetarnej uważamy, za podstawowy warunek powodzenia reform.
Konfederaci zgodnie uważająże:
-
przywrócenie podmiotowości politycznej wyborcom,oraz
-
suwerenności gospodarczej państwu w obszarze polityki monetarnej i ustroju gospodarczego, niezbędnych do zbudowania społecznej gospodarki rynkowej opartej na zasadach konsensusu pomiędzy interesami kapitału i pracy
wymagają przeprowadzenia pilnych zmian ustrojowych w następujących obszarach:
1. Reforma ustroju politycznego
Zespół ekspertów: …..
Stworzenie warunków, w których to akt wyborczy zapewni wyłonienie spójnej programowo, kadrowo i pod względem przywództwa, ekipy zdolnej wyłonić skuteczny rząd z poparciem społecznym.
Władza nie może „leżeć na ulicy” i nie może wpadać w ręce przypadkowych amatorów.
Uczynienie z aktu wyborczego do Sejmu RP poważnego kontraktu społecznego, w którym obietnice wyborcze będą traktowane jako zobowiązania publiczne w myśl art .919-921 kodeksu KC, z możliwością wyegzekwowania ich przez wyborców na drodze sądowej lub referendalnej.
Kampania wyborcza nie może dłużej być paradą łgarzy. na których nie ma bata.
lp
|
Postulat
|
Cel
|
|
Nowelizacja kodeksu wyborczego w kierunku:
1. Wprowadzenia obowiązku przedstawiania w trakcie rejestracji komitetów wyborczych:
- programów w formie kontraktów wyborczych zawierających postulaty legislacyjne oraz terminy realizacji na okoliczność: samodzielnego sprawowania władzy, uczestniczenia w koalicji, pozostawania w opozycji.
- propozycje składów gabinetów cieni.
2. Wprowadzenie ustawowej solidarnej odpowiedzialności każdego posła danego ugrupowania politycznego za realizację kontraktu wyborczego.
3. Wprowadzenie trój-mandatowych okręgów wyborczych.
4. Ograniczenie okresu sprawowania funkcji posła do dwóch kadencji.
5. Podniesienie wieku biernego prawa wyborczego do 30 lat.
6. Wyposażenie komitetów wyborczych w uprawnienie do wszczynania procedury odwołania posłów każdego ugrupowania za brak realizacji kontraktu wyborczego.
|
- Kodeks wyborczy powinien skutecznie zagrodzić drogę do władzy bezideowym zbieraninom przypadkowych ludzi o skłonnościach neurotycznych (watahom wyborczym). Zielone światło powinno się zapalić przed partiami o rodowodzie programowym.
- Partie musiałyby w ten sposób udokumentować swoja spójność programową i kadrową.
- Powinna nastąpić profesjonalizacja zawodu posła.
|
|
Konsekwentne rozdzielenie władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. Poseł nie mógłby pełnić funkcji ministra i podsekretarza stanu w rządzie.
|
- Wyeliminowanie wszystkich – poza ustawą budżetową – ustaw z przedłożenie rządowego.
- Ochrona procesu stanowienia prawa przed lobbingiem korporacyjnym
- Jasne rozdzielenie obszarów kompetencyjnych.
|
|
Zmiana finansowania partii subwencją budżetową kwotowym odpisem (max 10 zł) w rocznej deklaracji podatkowej na wybraną partię. Prawo to przysługiwałoby także partiom opozycji pozaparlamentarnej mających swe struktury w co najmniej 50% okręgów wyborczych
|
- Zapewnienie partiom środków na tworzenie profesjonalnej rezerwy kadrowej.
- Usunięcie finansowych przyczyn zabetonowania sceny politycznej.
|
2. Reforma ustroju monetarnego
....
Więcej (tutaj...)